Kofein a jeho využití

Kofein a jeho využití

Účinky kofeinu se individuálně liší. Někdo může na 150 mg kofeinu (zhruba jeden šálek instantní kávy) reagovat nervozitou, zvýšenou aktivitou a nespavostí. Někteří lidé jsou ale velmi citliví a již 45 mg kofeinu u nich způsobí úzkost a nadměrnou vzrušivost.

Na druhou stranu zde ale máme také jedince, kteří konzumují velké množství kávy a potřebují 150 či 300 mgkofeinu jenom k tomu, aby mohli ráno vstát z postele. Dokonale funkční obvykle nejsou dříve než po třetím, či SizeAndSymmetry Synephrine 100 tablet + Caffeine Fat Burning 60 kapslí ZDARMA | onefit.czVelmi účinná a zákazníky odzkoušená kombinace
Caffeinu a Synephrinu je vhodná pro efektivní
spalování tuků, zrychluje metabolismus a zlepšuje 
váš sportovní výkon. Vyzkoušejte ji i vy.
čtvrtém šálku. U takových lidí můžeme velmi často sledovat buď silnou toleranci, nebo sníženou citlivost vůči kofeinu.

Jak funguje kofein

Ačkoliv někteří lidé udávají, že jsou po kávě uvolnění a připravení odpočívat, primárním farmakologickým efektem kofeinu je stimulace centrálního nervového systému. V závislosti na tom pak kofein způsobuje celou řadu fyziologických efektů.

Účinky kofeinu

  • Urychluje srdeční činnost
  • Zvyšuje kyselost žaludku
  • Působí jako diuretikum
  • Rozšiřuje některé tepny, což může vliv na osoby s astmatem
  • Urychluje odbourávání tuků i v klidovém stádiu
  • Zvyšuje okamžitou sílu

Bohužel na kofein vzniká velmi rychle tolerance.

Využití kofeinu ve sportu

Vzhledem k zmíněným účinkům můžeme zvolit dva, které se těší pozornosti sportovců – jde o efekt stimulační a dále o vliv odbourávání tuků. Doporučujeme přečíst článek Jak urychlit spalování tuků - užitečná pravidla. Výkonnostní sportovci pijí kávu a čaj, aby dodali energii. A ačkoliv některé výzkumy vliv kofeinu na výkonnost sportovce zpochybnily, najdete celou řadu závodníků, kteří by se bez podpůrného kofeinu neobešli.

Sportovci a hlavně kulturisté již tradičně užívají kofein z naprosto stejných důvodů – dodává energii při zátěži. Tato látka hraje velmi důležitou roli zejména v období krátce před soutěží, kdy je sportovec na striktní dietě a na druhou stranu potřebuje velmi intenzivně trénovat, k čemuž je nezbytný dostatek energie.

Kofein má ovšem ještě další roli – působí jako přírodní diuretikum. Většina lidí, kteří pravidelně pijí kávu, bude souhlasit s tím, že se po vypití kávy zvyšuje vylučování moči. Stejně jako mnoho druhů přírodních diuretik i kofein ovlivňuje ochranný systém vody v těle.

Kofein a jeho využití | onefit.cz

Denní dávka kofeinu

Stejně jako všechny stimulanty i kofein ztrácí při dlouhodobém užívání svoji účinnost a zvyšuje se tak riziko návyku. Jeden nebo dva šálky kávy mohou během krátké doby dostat na deset šálků denně a zde již hrozí návyk. Denní dávka není stanovena. Myslete však na to, že při dávce v rozmezí 400-800 mg se mohou projevit nepříjemné vedlejší účinky jako je třes rukou, nervozita, podrážděnost, hyperaktivita a další.

Ačkoliv je káva nejpopulárnější metodou užívání kofeinu, má jednu velkou nevýhodou – jde o tekutou formu. A ne vždy vám musí tekutá forma látky vyhovovat. Proto zde nastupují kofeinové tablety, či kofeinové kapsle, které jsou velmi oblíbené a jsou vždy po ruce. 1 tableta obsahuje až 200 mg kofeinu. To ocení nejen sportovci samozřejmě, ale také lidé pracující na směny, či lidé, kteří plánují dlouhé cesty za volantem za prací nebo dovolenou a bojí se, že za volantem usnou, což může vést k fatálním následkům.

Obsah kofeinu v nápojích

1 šálek cca 170 mlmg
Filtrovaná káva80-110
Instantní káva60-70
Turek120-150

Obsah kofeinu v nápojích, které jsou dostupné například na čerpacích stanicích

ve 100 ml nápojemg
Redbull32 mg
Semtex32 mg
Monster32 mg
Potřebujete pomoci?
Potřebujete pomoci?
Použijte náš chat!
Rychlá otázka?
Rychlá otázka?
Volejte 776 646 171!
...nebo nám pošlete e-mail
...nebo pošlete e-mail
obchod@onefit.cz