Kvalitní potraviny dělají krásná těla

Kvalitní potraviny dělají krásná těla

Příroda dobře věděla, co dělá, když ve svojí pomyslné kuchyni připravovala ty nejdokonalejší delikatesy určené na náš stůl. To ještě ale nevěděla, jak zrádné cesty si pro její nedostižné výtvory připravila moderní lidská společnost. Kdyby jen tušila, možná by si nedala na konečném výsledku tolik záležet. Naštěstí je pořád hodně těch, kteří na původní odkaz Matičky Země nezapomněli a díky zásobám z její bohaté spižírny se dokážou docela obyčejně radovat. A nebo budovat úžasnou postavu.

Snad žádné sportovní výsledky nejsou na přijímané potravě tolik závislé jako v případě cvičení se zátěží. Kulturistika, fitness, physique či bikini, zde všude potřebují být sportovci co nejdokonaleji vybroušeni podle předem daných pravidel ať už kanónu krásy nebo proporčních měřítek. Velká část snahy uspět na pódiu nebo před zrcadlem v koupelně leží v odkládací skříňce šatny, do které majitel tělesné schránky na hodinku nebo na dvě zavře civilní svět a stane se nelítostným hráčem v železné aréně. Další bitva na cestě za výsledkem pak čeká v supermarketu, v konzumu či kdekoliv jinde, kde lze někdy doslova jako jehlu v kupce sena hledat skvělé potraviny v oné téměř nezměněné původní podobě, o které jsme Kvalitní potraviny dělají krásná tělamluvili na začátku.

„Pokud to jídlo vyrobil člověk, tak jej nejezte,“ prohlašoval dnes již zesnulý a do pozdního věku mimořádně fyzicky i psychicky aktivní stoupenec fitness Jack LaLanne. A měl pravdu. Na první pohled obyčejné, prosté a snad i fádní potraviny, které se na ten druhý promění v neuvěřitelně delikátní, bezkonkurenční a sakramentsky výživné souznění srovnatelné snad jen se skvěle sehraným orchestrem. A co víc – čistě původní produkty přírody skvěle zapadají do puzzle s názvem Sen o skvělé postavě.

Potraviny, které si v následujících řádcích představíme, se skvěle hodí pro každého, kdo to se cvičením a formováním postavy myslí alespoň trochu poctivě. Jejich jednotlivý výběr a zastoupení v konkrétním jídelníčku bude přirozeně záviset nejen na osobních preferencích, ale i na druhu cíle rýsujícím se zatím možná jen v dálce a blíže patrném jen v zorném poli zaměřovací optiky. Je však dobré mít na paměti, že i po dobytí kóty je užitečné nadále pracovat na udržení získané pozice. Ale není se čeho bát. S naší skupinou potravin sestavenou s ohledem na potřeby kulturistiky a fitness půjde všechno mnohem snadněji.

Libové hovězí maso

Je vynikajícím zdrojem živočišných bílkovin, kterých ve 100 g obsahuje přibližně 20 g. Dále v něm lze nalézt například nepostradatelný vitamin B12, železo a zejména v případě volně se pasoucího skotu i tolik důležitou konjugovanou kyselinu linolovou (CLA), ceněnou z hlediska pomoci při redukci tukových zásob, s vlivem na imunitu a snižující riziko propuknutí nádorových onemocnění.

Kvalitní potraviny dělají krásná těla
Hovězí maso je také skvělým zdrojem Kreatinu. 1 kg hovězího masa obsahuje cca 4,5 g kreatinu.

Mléko

Tekutá výživa a základ do každého objemu především u mladých sportovců. V BIO kvalitě poskytuje především v letním období zmíněnou CLA, dále obsahuje řadu vitaminů, přirozeně se vyskytující tuk i doprovodnou sacharidovou složku v podobě laktózy. Ve 100ml obsahuje průměrný vzorek plnotučného mléka 3,2 g bílkovin4,8 g laktózy a 3,6 g tuku.

Jogurty a zakysané mléčné výrobky

Díky přirozenému procesu při výrobě nabízejí menší podíl laktózy, zato stále zajímavý obsah bílkovin a především pak ceněné živé kultury. Vybírat se vyplatí neochucenou a co nejvíce přírodní variantu výrobků. Jogurt lze snadno vyrobit i v domácích podmínkách. Jedna 100 g porce obsahuje v plnotučné verzi 3,8 g bílkovin3,5 g sacharidů a 3,8 g tuku.

Tvrdé a nezrající sýry

Jsou významným zdrojem bílkovin a minerálních látek, ze kterých jmenujme především vápník. Ve 100 g 30% sýra se nachází téměř 30 g bílkovin.

Vejce

Vynikající zdroj bílkovin, potřebného lecitinu i dalších látek, třeba v podobě svaly budujícího proteinu, kterého jedno vejce podle velikosti obsahuje zhruba 5-7 g. Připlaťte si za kvalitu a zapomeňte na obávaný cholesterol.

Ryby

Snad žádný jídelníček středomořské kuchyně si nelze představit bez bohaté tabule, kterou prostírají světové oceány. Důležité jsou i ryby sladkovodní. Zdroj jódu, lehce stravitelných bílkovin v množství kolem 18-25 g na 100 g váhy i žádoucího tuku s obsahem omega-3 mastných kyselin si nenechá ujít žádný příznivce vyváženého stravování.

Kvalitní potraviny dělají krásná těla
Omega 3 mastné kyseliny obsažené v rybách příznivě působí na kardiovaskulární systém a snižují riziko infarktu myokardu

Luštěniny

Tvoří vhodný doplněk kulturistického jídelníčku. Obsahují jak bílkoviny rostlinného typu, tak doprovodné sacharidy. Významná je rovněž přítomnost důležité vlákniny. Ve 100 g nevařené čočky nalezneme kolem 25 g bílkovin a 55 g sacharidů, u bílé fazole se nám hodnoty změní na 20 g a 60 g.

Hnědá rýže

Hodí se k téměř jakýmkoliv úpravám v kombinaci s masem, rybami či zeleninou. Obsahuje důležité stopové prvky, vitaminy a vlákninu. Její bílá forma nachází uplatnění především v případě požadavku na rychlé doplnění glykogenových zásob po namáhavém tréninku. Převážnou část makroživin představují sacharidy, kterých je ve 100 g hnědé rýže v suchém stavu kolem 75 g. Obsah bílkovin je kolem 8 g, tuků je v podstatě zanedbatelné množství.

Brambory

Navzdory přirozenému obsahu škrobu se jedná o relativně dietní potravinu, jelikož až 80 % hlízy tvoří voda. 100 g syrových brambor obsahuje zhruba 17 g sacharidů a 2 g bílkovin. Brambory obsahují rovněž některé vitaminy (především vitamin C), minerální látky a vlákninu.

Celozrnné těstoviny

I když tuto potravinu vytvořil člověk, je díky v podstatě jedinému základu v podobě obilných zrn použitých při výrobě vysoce ceněná. V suché formě obsahují těstoviny na 100 g suché porce průměrně 10 g bílkovin70 g sacharidů a 6 g vlákniny.

Ovesné vločky

V naturální formě nezbytná součást jídelníčku a skvělý základ snídaně klidně pro každý den. Obsahují mnoho důležitých a prospěšných látek, za které jmenujme blahodárně působící vlákninu, vitaminy a minerální látky. Ve 100 g obsahují přibližně 14 g bílkovin, 65 g sacharidů a 7 g tuku.

Kvalitní potraviny dělají krásná těla
Kromě vysokého obsahu sacharidů vločky obsahují také vlákninu, která reguluje cholesterol a glukózu v krvi a snižuje krevní tlak

Ovoce a zelenina

vyvážená a komplexní strava je bez nich nemyslitelná. Ať už je to vláknina, vitamíny či minerální látky, bez jejich přítomnosti by nebyl jídelníček nikdy úplný.

Ořechy, olivový olej, med, česnek a další potraviny

Lze jimi vhodně doplňovat a vyvažovat celodenní jídelníček, díky obsahu často specifických a prokazatelně zdraví prospěšných látek mají velký význam nejen pro sportující populaci.

K uvedeným položkám lze do jídelníčku samozřejmě zařadit i další druhy mas, dále maso sojovécizrnusýrtofu a některé další druhy potravin. K nákupu potravin stačí opravdový základ. Pro chuťovou pestrost lze uvedený základ obměňovat, vařit podle nových receptů, používat bylinky nebo přírodní koření. Často stačí jen obyčejná sůl a výtečná pochoutka je na světě. Vařit a stravovat se jednoduše, výživně a kvalitně, tak jak to bylo původně myšleno zásluhou přírodou vypiplaných ingrediencí, hravě trumfne celou tu hromadu pseudo-jídel s veselými obaly, tak jak je někteří výrobci široké veřejnosti servírují. Jsme snad ale v tomto ohledu široká veřejnost? Domnívám se, že nikoliv.

Nutriční hodnoty popsaných potravin ve 100 g

Bílkoviny Sacharidy Tuky
Hovězí maso 20 g
Mléko 3,2 g 3,6 g
Jogurty a zakysané ml. výrobky 3,8 g 3,5 g 3,8 g
1 vejce 5-7 g
Ryby 18-25 g
Luštěniny (čočka) 25 g 55 g
Luštěniny (bílá fazole) 20 g 60 g
Hnědá rýže 8 g 75 g
Brambory 2 g 17 g
Celozrnné těstoviny 10 g 70 g
Ovesné vločky 14 g 65 g 7 g

Kvalitní potraviny dělají krásná těla„Ve stovkách článků uveřejněných na internetových stránkách Světa kulturistiky a v několika vydaných publikacích ze stejnojmenného vydavatelství jsem se vždy snažil přinášet vám čtenářům co nejzajímavější, nejpraktičtější a nejsrozumitelnější informace. Budu rád, pokud si je se zájmem přečtete nově i zde na Onefit.cz.“

Karel Šedivý,
člen týmu ONEfit.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.